کویرنشین

یادداشت های شخصی سید مهدی موسوی و معصومه علوی خواه

کویرنشین

یادداشت های شخصی سید مهدی موسوی و معصومه علوی خواه

روزانه ها

93/07/06

حس یک گلوله ی توپ عمل نکرده توی شن های کویر رو دارم که بعد از 27 سال چشیدن گرمای سوزان روز و سرمای استخوان سوز شب، منتظر یک انفجار بزرگ هست اما نه این انفجار رخ می دهد و نه کسی برای خنثی کردنش می آید. اینجا توی دل کویر، خطری برای آدم ها ندارم..

..:: کل روزنوشت های این وبلاگ ::..

بایگانی

از ucf اصفهان تا پرتاب ماهواره امید

دوشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۸۷، ۰۸:۵۶ ب.ظ

سید مهدی موسوی

تهیه سوخت هسته‌ای یکی از مسائل بسیار مهم و پیچیده در راکتورهای تحقیقاتی و پایگاه‌های هسته‌ای می‌باشد. از منظر دیپلماتیک داشتن دانش تهیه‌ی این سوخت، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به طوری که کشورهای دارای این تکنولوژی نه تنها این علم را به کشورهای دیگر منتقل نمی‌کنند، بلکه حتی سعی در جلوگیری از گسترش آن، به طرق مختلف از جمله انواع تحریم‌ها می‌کنند؛ که طی سال‌های اخیر نظاره‌گر مهم‌ترین مخالفت‌ها و مشکل‌تراشی‌ها در پروژه‌های هسته‌ای ایران بوده‌ایم.

یکی از محوری‌ترین پروژه‌های چرخه‌ی تولید سوخت هسته‌ای، «تاسیسات فرآوری اورانیوم» (ucf) می‌باشد که در شهر اصفهان قرار دارد.

در این کارخانه با توجه به ساختار هسته‌ای و شیمیایی پروژه فرآوری اورانیوم، شبکه‌های تأسیساتی بسیاری، واحدهای مذکور را به یکدیگر ارتباط می‌دهند، از آنجمله می‌توان به شبکه‌های انتقال انواع آب‌ها، گازها و مواد شیمیایی، خطوط برق و مخابرات، کانال‌های انتقال گازهای آلوده و همچنین پناه‌گاه‌ها اشاره نمود.

عمده محصولات این تأسیسات، uf6 به عنوان مهم‌ترین ترکیب شیمیایی واسطه در تولید سوخت هسته‌ای، اکسید اورانیوم با غنای تا %5 برای استفاده در راکتورهای آب سبک مانند راکتور اتمی بوشهر، اکسید اورانیوم طبیعی برای استفاده در راکتورهای تحقیقاتی و آب سنگین، گاز فلوئور به عنوان فعال‌ترین اکسید کننده در فرآیند تولید uf6 و نیتروژن به صورت گاز و مایع جهت مصارف مختلف سایت می‌باشد.

در مراکز هسته‌ای، با انواع عناصر سمی و رادیواکتیو و گازهای خطرناک فلوئور مواجه هستیم. این امر، سبب گردیده است تا متخصصین کشورمان کلیه استانداردهای جهانی را در ucf اصفهان پیاده نموده و شرایط زیست‌محیطی مطلوب را فراهم نمایند. همچنین این مرکز دارای یکی از مجهزترین و بزرگ‌ترین مراکز آزمایشگاهی کشور می‌باشد.

ساخت و پرتاب مفقیت‌آمیز ماهواره امید، کشفیات پزشکی و دیگر موارد اینچنینی نیز از دیگر دستاوردهای مهم این انقلاب می‌باشد.

آنچه که بی‌شک مورد تأیید همگان –چه مخالفین و چه طرفداران نظام- است، روند رو به گسترش رشد علمی کشور در سال‌های اخیر می‌باشد. نکته‌ی بسیار مهم در این پیشرفت‌های عظیم این است که این موفقیت‌ها در سایه‌ی لطف و عنایت خداوند متعال و با رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و با پشتکار دانشمندان همین مرز و بوم حاصل گشته است. مسلماً آنچه که باعث ترس و هراس دشمنان گشته است، همین روحیه‌ی ایمان و اطاعت از ولایت می‌باشد. امروز که در آستانه‌ی سی‌امین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی و شاهد حضور دولتی خدمت‌گذار و مردمی می‌باشیم، لزوم توجه بیشتر به مبانی و مفاهیم انقلاب و تحقیق پیرامون اندیشه‌ها و سخنان معمار کبیر این انقلاب احساس می‌گردد. وظیفه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز وظیفه‌ای بسیار خطیر و قابل تأمل است. هر چند که در سال‌های اخیر تلاش‌های ویژه‌ای در جهت تهیه‌ی نقشه‌ی جامع فرهنگی کشور صورت گرفته است، متأسفانه هنوز آن خروجی لازم و کافی را نگرفته‌ایم. به نظر من آنچه که هنوز به طور ویژه در جامعه‌ی ما خودنمایی می‌کند، همین سلیقه‌ای کار کردن در حوزه‌ی فرهنگ و وجود برخی از مسئولین غیرکارآمد در بخش‌های فرهنگی می‌باشد که درباره این موضوع در مقاله‌ی «مهم‌ترین دلایل عدم تحقق مهندسی فرهنگی در سال‌های اخیر» مفصل توضیح داده‌ام. ان شاء الله که هم مسئولین ما و هم مردم عزیزمان با توجه به وظایفی که دارند، روز به روز در راستای این پیشرفت‌ها گام برداشته و باعث اعتلای این کشور پهناور و تأثیرگذار در مسائل بین‌الممل گردند.

 

نظرات  (۲۰)

نظرات خصوصی پس از مطالعه توسط مدیر وبلاگ، حذف می شوند

روند سریع رشد علمی کشورمون غیر قابل امکانه، به عنوان یک دانشجو امیدوارم روزی برسه که من هم (ما هم) در این پیشرفت علمی سهیم باشم. (باشیم)
در صورت تمایل از وبلاگ حقیر نیز دیدن فرمائید. یا علی.
پاسخ:
مدیر وبلاگ: با سلام به شما دوست بی نام. "روند سریع رشد علمی کشورمون غیر قابل انکاره"! فکر می کنم منظورتان این بود.
به نام خدا
سلام .
اول این که مبارک باشه
دوم این که ان شاء الله این موفقیت ها ادامه داشته باشه
سوم این که از شر یه سری از حضرات به حول و قوه الهی خلاص بشیم - تا وقتی خلاص نشیم دومی محقق نمی شه -
چهارم . ممنون که سر زدید
به امید ظهور اللهم عجل لولیک الفرج
یا حق
  • زهرا خفاجی
  • سلام

  • اکینانیوز!
  • رسیدن به این موفقیتها تازه نقطه شروعه! باید سی کرد در نقطه شروع متوقف نمونیم!...و اینکه این ها تنها کارهایی برای شروع اهداف بزرگیه در آینده!...یاعلی
    با سلام

    با مطلب خاتمی و پروژه عبور از احمدی نژاد بروزم .
    لطفا"بخوانید و نظر دهید
    دیروز آقای احمدی نژاد اعلام کردند که ایران یک ابرقدرت است، فکر می کنید با یک ماهواره هوا کردن ایران ابرقدرت شده است؟ یا با آن بمب های اتمی که ساخته است؟
    پاسخ:
    جدای این حرف ها اگه شما یک ایرانی هستید، جای آنکه به خودتان ببالید و افتخار کنید که ابرقدرت هستید یا در حال ابرقدرت شدن هستید، ان قلت می آورید... خجالت دارد واقعاً.
  • محمد صحرایی
  • با سلام. ان شاء الله پرتاب ماهواره های دیگر و پیشرفت در تسلیحات نظامی و امنیتی.
    چشم همه ی دشمنان کوووووووووووووووووور.
    یا علی
    پاسخ:
    پیام مدیر وبلاگ: ان شاء‌ الله
    سلام. چی شد بالاخره یه مطلب غیرعشقولانه هم نوشتی؟

    دوست دارم اندازه یه ........
    بلد نیستم اندازه بگیرم.
    به امید دیدار
    سلام
    با مطلب "شرر" به روزم
    منتظرتم
    یا علی،یاعلی
    کیک زرد و آب سنگین میخوریم
    گاهی از آن گاهی از این میخوریم
    انشا’ا...
    سلام منم تایید میکنم
    چشم همهی دشمنان کوووووووووووووووووووووور
    راستی به روزم با هند و سپس بهائیان
    خوشحال میشم سر بزنید
    یا علی
    سلام
    بابت مطالب خوبتون ممنون
    از آشنایی با وبتون خوشحال شدم
    .
    وقتی که تربت تو اجین با گل من است

    کرببلا اصیل ترین منزل من است

    زیباست قسمت من از این زندگی که باز

    چله نشین غربت زینب دل من است
    سلام سید جون بآپ یه کم حال کنیم. بچه سمنان هم که کم میای؟
    مخلصیم داااااش
    salam. be omid moafaghiat haye bishtar iran eslami.
    be kar zibayetan edame dahid.
    ya hagh
    سلام. نمی دونستم همچین وبلاگ با حالی هم داری!
    وقت کردی پیش ما هم بیا
    سلام
    با خاتم انگشتر ایران به روزم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی